Blog

Blog

Islandia 2014 i 2015 - skrótowy opis DZIEŃ PO DNIU + mapki i galeria zdjęć

Islandia 2014 i 2015 - trasa przejazdu.

Skrócony opis wyjazdów DZIEŃ PO DNIU (poniżej) nie oddaje szczegółów, ale pozwala prześledzić trasę i pokazać skalę przedsięwzięcia. Jego trudność, intensywność, wyzwania. Żeby sobie dokładnie uzmysłowić wysiłek, trzeba by przeprowadzić taki wyjazd, a i tak w takim opisowym skrócie nie ma informacji o licznych postojach na trasie (choćby dla celów fotograficznych czy poszukiwawczych, zbierania danych, informacji, próbek skał), codziennego rozbijania się i pakowania, przyrządzania posiłków, godzin poświęconych na wędrówki po danym miejscu. W każdym bądź razie była to działalność od świtu do późnego wieczora a nawet do kolejnego rana czasami, charakteryzująca się dużym wysiłkiem, ryzykiem, stopniem trudności i działalnością nawet w najtrudniejszych warunkach pogodowych, o co akurat na Islandii nietrudno. Żadnego przeczekiwania, nie było na to czasu.

Wyjazd 2014 nastawiony był na eksplorację możliwie wszystkich rejonów Islandii, najciekawszych z punktu widzenia wulkanicznego, z naciskiem na Interior czyli pustynię górsko-wulkaniczną zajmującą większą część kraju. Wyjazd 2015 był nastawiony na najwyższe zlodowacone wulkany Islandii, pola geotermalne i konkretne cenne miejsca wulkanologiczne i przyrodnicze.

W roku 2014 pobyt na Islandii obejmował przede wszystkim sierpień, a w 2015 przełom maja i czerwca. To zasadnicza różnica pod względem warunków śniegowych na Islandii. Lato 2014 było jednym z najbardziej deszczowych, zimnych i brzydkich od kilkudziesięciu lat, po deszczowej wiośnie jakiej tam nie widziano od stu lat, co utrudniało realizację planu, a wiosna 2015 bardziej przypominała zimę - po najbardziej srogiej zimie od kilkudziesięciu lat. To też zwiększało trudność przedsięwzięcia. W obu wypadkach żelazna konsekwencja pozwoliła zrealizować plany wypraw z nawiązką, co mimo tych przeciwności daje jeszcze większą satysfakcję.

Chociaż Islandia jest drogim krajem, nie były to wyjazdy niskobudżetowe. Wszystkie cele, cześć trudno dostępnych, wymagających specjalnych środków transportu, czasami wynajęcia miejscowych ludzi, musiały zostać osiągnięte bez względu na koszty.

Poniżej jest mnóstwo danych, trudnych nazw, ale jeżeli ktoś chce zobaczyć co udało się zrealizować na Islandii, warto to przeczytać, przejrzeć materiały internetowe, przewodnikowe, poszukać tych miejsc na mapach.

Wpierw wracam do opisu dzień po dniu z wyjazdu w 2014r. a potem prezentuję rok 2015 z informacjami, co pojawiło się nowego względem wcześniejszego wyjazdu.

DZIEŃ PO DNIU - ISLANDIA 2014

1) 28.07 – Późnym wieczorem wyjazd z Górnego Śląska do Warszawy.

2) 29.07 – przyjazd do Warszawy na lotnisko Okęcie (Chopina), skąd przelot do stolicy Danii: Kopenhagi, gdzie zwiedzanie przez około 7 godzin centrum miasta (m.in. deptaki (np. Stroget, Frederiksberggade i Kobmagergade), kanały (np. Christianshavn i Nyhavn), wyspy Stolsholmen i Christianshavn, place (m.in. Amalienborg, Ratuszowy, Gammeltorv, z fontanną Stork). Budynki rządowe, królewskie, uniwersyteckie, kościoły, teatry, opera, twierdza morska (Kastellet), kopenhaska syrenka (Den Lille Havfrue) i Gefion (fontanna). Wieczorem przelot z Kopenhagi do Keflavik na Islandii, skąd przejazd do stolicy: Reykjaviku, gdzie nocleg (hostel).

3) 30.07 – zwiedzanie Reykjaviku przez kilka godzin: downtown,  modernistyczny kościół Hallgrimskirkja, staw Tjórnin, Ratusz, Parlament (Alping), ulice artystyczne i handlowe Skólavordustigur i Laugavegur, budynek Höfði (miejsce spotkania Gorbaczowa i Reagana w 1986r.), port i nadbrzeże z efektowną halą widowiskową oraz pomnikiem Sólfar (Sun Voyager), Zatoki Faxaflói oraz Skerjafjordur. Odbiór samochodu terenowego, zakupy i dojazd do Blue Lagoon (kąpielisko termalne pośród pól lawowych niedaleko Keflavik, Półwysep Reykjanes). W drodze do kąpieliska zwiedzanie terenów rozległego aktywnego wulkanu szczelinowego  Reykjanes wraz z polem geotermalnym Gunnuhver i zerknięcie na morskie klify Hafnaberg (Zatoka Selvogsgrunn) oraz pęknięcie pomiędzy płytami kontynentalnymi (euroazjatycką i północnoamerykańską) w rejonie Sandvik (Bridge Between Continents). Po kąpieli oraz spacerze po okolicy wyjazd przez Grindavik w kierunku Hekli i dojazd do miasta Selfoss, gdzie nocleg (namiot, camping). Liczba przejechanych kilometrów wynajętym samochodem: 188 (w pozostałe dni liczba kilometrów dotyczy również tylko tych pokonanych wynajętym samochodem).

4) 31.07 – dojazd do ok. 900m (off road) w masywie aktywnego wulkanu Hekla, wejście na szczyt: 1491m (1501m - pomiar GPS), po drodze niewielkie lodowce, pola lawowe (temperatury 0-3°C, opad śniegu z deszczem). Przejazd do wodospadu Seljalandsfoss, skąd do Landeyjahofn, przeprawa promowa na wulkaniczną wyspę Heimaey, do miasta Vestmannaeyjar (taka też jest nazwa archipelagu wysp), na którego obrzeżach nocleg (namiot, camping). Liczba kilometrów: 220 (częściowo off road).

5) 01.08 – wejście na drzemiący wulkan Helgafell (227m) i aktywny wulkan Eldfell (200m, słynna erupcja z 1973r.), spacer po mieście Vestmannaeyjar, przeprawa promowa do Landeyjahofn. Przejazd częściowo drogą off roadową (F249) z przeprawami przez rzeki do schroniska Basar (ok. 250m) koło Thórsmork, gdzie nocleg, wcześniej spacer po okolicy (Godaland). Liczba kilometrów 51 (częściowo off road z przeprawami przez rzeki).

06) 02.08 – piesza wycieczka w rejon wulkanu-lodowca Eyjafjallajokull i wulkanu Katla położonego pod lodowcem Myrdalsjokull. Z Basar przez Godaland (wulkaniczne skały), wejście na stożki wulkaniczne Magni (1075m) i Módi (1040m), które powstały podczas erupcji systemu wulkanicznego Eyjafjallajokull w 2010 roku w rejonie przełęczy Fimmvorduhals. Ta boczna niegroźna erupcja miała charakter wylewny i trwała w dniach 20 marzec - 12 kwiecień 2010 (poprzedziła erupcję eksplozywną ze zlodowaconego krateru szczytowego (14 kwiecień-22 maj 2010)). Wcześniej Eyjafjallajokull wybuchł w latach 1821-1823. Przejście przez pola lawowe i niewielkie lodowce (w tym Brattafonn, oraz fragmenty Myrdalsjokull) na przełęcz Fimmvorduhals (ok. 1050m, między lodowcami z wulkanami: Eyjafjallajokull oraz Myrdalsjokull (z aktywnym wulkanem Katla)). Temperatury 1-2°C, opady śniegu z deszczem, temperatura lawy 10cm pod powierzchnią 200°C. Dojście do schronisk: Fimmvorduskali (powyżej przełęczy) i Baldvinsskali (ok. 930m, za przełęczą, w kierunku Skógar). Powrót do Basar i dojazd wieczorem do Skógar pod wodospad Skógafoss, gdzie nocleg (namiot, pole namiotowe). Po drodze oglądanie jęzora lodowcowego Gigjokull (część Eyjafjallajokull). Liczba kilometrów: 65 (częściowo off road z przekraczaniem rzek).

07) 03.08 – pobyt w rejonie wodospadu Skógafoss (w tym górnego), lodowiec Sólheimajokull (część lodowca Myrdalsjókull), wulkaniczna plaża i wulkaniczne skały Dyrholaey (Zatoka Dyrhólaós, obserwacje maskonurów) i Reynisdrangur, miejscowość Vik (degustacja tradycyjnej islandzkiej zupy z baraniny), wulkaniczna pustynia Myrdalssandur , kanion Fjadrargljufur, którego dnem płynie rzeka Fjadra, przejazd do Kirkjubaejarklautur, gdzie nocleg (namiot, pole namiotowe). Liczba kilometrów: 141 (w niewielkiej ilości drogi szutrowe).

08) 04.08 – dojazd do drogi F206, którą do wodospadu Fagrifoss (Beautiful Fall) i aktywnego wulkanu Laki (818m, panorama m.in. na lodowiec Vatnajokull), pasmo kraterów szczelinowych Lakagigar (25km długości, 135 kraterów), eksploracja dwóch z nich, nienazwanej jaskini wulkanicznej, pól lawowych, oraz krateru z jeziorem Tjarnargigar. Powrót drogami off roadowymi F206 i F207 (na obu przekraczanie rzek). Następnie przejazd „jedynką” (droga nr 1, Ring Road) do Nupsstadur farm - kościółek pokryty strzechą i na pustynię wulkaniczną  Skeidararsandur z panoramą na lodowiec Skeidararjokull. Obserwacje fragmentów mostu zniszczonego przez jokulhlaup w 1996r. (powódź na skutek erupcji wulkanu Grimsvotn pod lodowcem Vatnajokull). Dojazd do Skaftafell, gdzie nocleg (namiot, pole namiotowe). Liczba kilometrów: 215 (częściowo off road z przekraczaniem rzek).

09) 05.08 – piesza wycieczka w rejonie Skaftafell, tzw. Skaftafellsheidi loop, obejmującą kilka wodospadów w tym otoczony bazaltowymi organami  Svertifoss(Svartifoss), punkt widokowy Sjónarnipa, Glama i rejon lodowca  Skaftafellsjókull (część Vatnajokull), wejście na stary wulkan Kristinartindar 1126m oraz obserwacje lodowców, górnej partii Vatnajokull, jego części: Morsarjokull i Skeidararjokull oraz pustyni Skeidararsandur. Przejazd do Hof, gdzie zabytkowy kościółek kryty darnią i do punktu widokowego Hofsnes. Obserwacje jęzorów lodowcowych Svinafellsjokull i Kviarjokull a następnie lagun lodowych: Breidarlon, Fjallsarlon i Jokulsarlon  - wraz z obserwacją fok i lodowych skał w Atlantyku. Dojazd na nocleg późnym wieczorem do Jadar (ok. kilometr przed Vagnsstadir), gdzie nocleg (namiot, pole namiotowe). Liczba kilometrów: 100 (w niewielkiej ilości drogi szutrowe).

10) 06.08 – przyjazd do Hofn, gdzie krótki pobyt, za miastem tunel Almannaskarðsgöng (1300m), następnie jazda wzdłuż Fiordów Wschodnich (m.in. Berufjordur, Breidalsvik, Stodvarfjordur, Faskrudsfjordur,  Reydarfjordur), widok na piramidalną górę Bulandstindur (za miejscowością Djupivogur), tunel Fáskrúðsfjarðargöng (5850m) na drodze nr 96, dojazd do miasta Fljósdalsherad nad jeziorem Lagarfljot, skąd górską drogą przejazd do Seydisfjordur nad fiord o tej samej nazwie. Po krótkim postoju powrót do „jedynki” i jazda w kierunku Dettifoss, między innymi przez rejon wulkanów i pustyni wulkanicznej, dojazd wieczorem do Grimsstadir, gdzie nocleg (pensjonat). Liczba kilometrów: 520 (w niewielkiej ilości drogi szutrowe).

11) 07.08 – wyjazd nad wodospad Dettifoss (na rzece Jökulsá á Fjöllum) drogą nr 864 (wariant wschodni), a także wodospady Selfoss i Hafragilsfoss, dojazd do kanionu Asbyrgi i jeziora Botnstjörn (okolice zatoki Oxarfjordur), skąd drogą nr 862 do kraterów szczelinowych Raudhólar (Red Hills) i Hljódahlettar (Echoing Rocks), gdzie też skały i groty bazaltowe, następnie ponownie Dettifoss (wariant zachodni) i krater Hrossaborg 377m. Dojazd do Modrudalur, gdzie nocleg (namiot, pole namiotowe). Liczba kilometrów: 190 (częściowo szutry i w niewielkim zakresie off road).

 

12) 08.08 – przejazd przez pola lawowe, pustynie wulkaniczne oraz w sąsiedztwie Herdubreid drogami off roadowymi z przekraczaniem rzek do  kanionu Drekagil (Dragon Canyon, drogi F905, F910, F894). Następnie wjazd na wysokość 1100m (1-3°C, opad śniegu z deszczem) i przejście przez pola śnieżne i lawowe do jeziora w kalderze - Oskjuvatn (220m głęb.) – część aktywnego wulkanu Askja, oraz nad krater Viti z termalnymi wodami. Następnie przejazd m.in. off roadową drogą F902 do Kverkfjoll (ok. 2°C), gdzie nocleg w schronisku Sigurdarskali (ok. 850m n.p.m.). Liczba kilometrów: 166 (off road z przekraczaniem rzek).

 

13) 09.08 – dojazd i podejście w rejon jaskiń lodowych Kverkfjoll, przejście pod tunelem lodowym (powstałym w wyniku działalności pola geotermalnego związanego z aktywnym wulkanem Kverkfjoll), potem eksploracja lodowca Kverkjokull (część Vatnajokull) wraz ze szczelinami do wysokości 1250m n.p.m. (opad śniegu z deszczem, temperatura Od minus 0,5°C do plus  1°C). Pustynie lodowe i wulkaniczne, rejon wulkanów Bardarbunga, Kverkfjoll i Grimsvotn, pola lawowego Holuhraun. Spacer wzdłuż lodowcowej rzeki Volga i obserwacje lodowca Dyngjujokull (część Vatnajokull). Powrót do schroniska Sigurdarskali, gdzie nocleg. Liczba kilometrów: 9 (off road).

 

14) 10.08 – rano przejazd do „jedynki” między innymi drogą off radową F903 przez rezerwat Hvannalindir (przekraczanie rzek) i kolejnymi drogami off roadowymi (F910, F905) w wulkanicznej scenerii z przekraczaniem rzek. Dojazd do elektrowni geotermalnej Krafla i do pobliskiego krateru-jeziora Viti,  piesza wędrówka do pola geotermalnego i krateru Leirhnjukur – to część aktywnego wulkanu-kaldery Krafla. Następnie pobyt na polu geotermalnym Hverir (Hveraron, Námaskard) i wejście na geotermalną górę Namjafall 485m. Dojazd do miejscowości Reykjahlíd nad jeziorem Myvatn, gdzie nocleg (namiot, pole namiotowe). Wieczorem wycieczka na pobliskie kąpielisko termalne Jarobodin (mniejsza wersja Blue Lagoon). Liczba kilometrów: 228 (częściowo off road z przekraczaniem rzek).

 

15) 11.08 – z Reykjahlíd dojazd do Grjotagja – pęknięcie w polu lawowym, oraz jaskinia wulkaniczna z termalnym stawem, krater wulkanu Hverfell (Hferfjall, ok. 453m – pomiar GPS), później przejazd do pasma kraterów szczelinowych  Ludentarborgir (off road nie numerowaną drogą z przejazdem przez mały staw), przejście przez pola lawowe oraz kratery szczelinowe do jaskini wulkaniczno-lodowej Lofthellir (Lofthellar, z przed 3500 lat, rejon Laxadalslava i Odadahraun), której eksploracja, powrót przez pola lawowe do Ludentarborgir i przejazd między innymi w pobliżu krateru Ludent pod wulkan Hverfell, skąd do Dimmuborgir – pole lawowe z pionowymi skałami i jaskiniami. Następnie przejazd do pęknięcia w pokrywie lawowej - Storagja (też niewielka jaskinia lawowa i niewielki staw termalny). Powrót do Reykjahlíd, gdzie nocleg (namiot, pole namiotowe). Odwiedziny termalnego kąpieliska Jarobodin. Liczba kilometrów: 42 (częściowo off road z jednym „elementem” wodnym).

 

16) 12.08 – objazd jeziora  Myvatn  z postojami koło pseudokraterów  Skutustadagigar oraz w rezerwacie ptactwa wodnego. Dojazd do Husavik, gdzie Muzeum Wielorybów, spacer po mieście i 4-godzinny rejs żaglowcem po Morzu Grenlandzkim (Zatoka Skjalfandi) z obserwacją  maskonurów (żyjących na wyspie Lundey), wielorybów i delfinów. Po rejsie degustacja maskonura. Potem przejazd do wodospadu Godafoss i północnej stolicy: Akureyri nad zatoką Eyjafjordur, gdzie spacer. Nocleg w ośrodku młodzieżowym Hunaver za miastem Varmahlid. Liczba kilometrów: 340 (częściowo po szutrze).

 

17) 13.08  – wyjazd rano i dojazd do historycznego kościółka Pingeyrar (zbierał się w nim parlament (thing)), dalej do samotnej wulkanicznej skały w morzu: Hvitserkur (15m wysokości), objazd półwyspu Vatnsnes w sąsiedztwie Morza Grenlandzkiego (zatoki: Hóp,  Hunafjordur,  Hunaflói,  Midfjordur). Degustacja miejscowego ciasta ze skyrem (rodzaj sera i jogurtu). Poszukiwanie fok, dojazd do Hvammstangi (centrum fok islandzkich). Przejazd wzdłuż Zatoki Hrutafjordur i  wjazd na teren Fiordów Zachodnich. Przejazdy przez półwyspy (m.in. Skardsstrond) i w sąsiedztwie fiordów (Hvammsfjordur,  Gilsfjordur,  Kraksfjordur, Berufjordur), by dojechać do Reykhólar na półwyspie  Reykjanesfjall, gdzie termalne źródła, port, miejsca obserwacji ptaków i liczne skalne wyspy w zatoce Breidafjordur oraz w sąsiednich. Liczba kilometrów: 323 (częściowo po szutrze).

 

18) 14.08 – zwiedzanie lokalnego muzeum w Reykhólar i wycieczka po półwyspie Reykjanesfjall, obserwacje Fiordów Zachodnich (m.in. fiordów: Breida,  Porska, Djupi, Kolla i Kvigindis). Wzdłuż fiordów dojazd do „jedynki”, po drodze oglądanie domu krytego strzechą i niewielkiego źródła termalnego. Przejazd do wodospadu Hraunfossar i Barnafoss(Bjarnafoss), spacer po polu lawowym Hallmundarhraun. Dojazd do Husafell, gdzie pobyt w termalnym kąpielisku i nocleg (domek na campingu). Liczba kilometrów: 225 (w niewielkiej ilości drogi szutrowe).

 

19) 15.08 – wejście częściowo po lodowcu i płatach śniegu na wulkan tarczowy Ok (1192m – pomiar GPS), obserwacja lodowca w kraterze wulkanu i zanikającego lodowca Okjokull na jego zboczach. Następnie przejazd off roadową drogą Kandidalur (F550) pomiędzy wulkanami tarczowymi Ok i Skjaldbreidur a lodowcami i wulkanami Langjokull i Pórisjokull. Jazda do Pingvellir (Thingvellir, na liście UNESCO) - granica między płytami kontynentalnymi (pęknięcie tektoniczne pomiędzy płytą Euroazjatycką a Północnoamerykańską) oraz największe jezioro Islandii Pingavallavatn, także miejsce gdzie zebrał się po raz pierwszy islandzki parlament  w 930 roku (i zbierał się przez kilkaset lat) oraz spacer do wodospadu Öxarárfoss. Nocleg w osadzie Bustadir przy drodze do Geysir (w wynajętym domu). Liczba kilometrów: 116 (częściowo off road i szutry).

 

20) 16.08  – dojazd do Geysir, gdzie zwiedzanie pola geotermalnego z gejzerem Strokkur i kilkoma uśpionymi gejzerami (m.in. Geysir), przejazd do wodospadu Gulfoss, skąd między innymi drogami szutrowymi i off roadowymi do Landmannalaugar  (Landmannakangar, ok. 600m) – pole geotermalne z wydajnymi źródłami geotermalnymi, kąpiel w rzece termalnej (teren termalny Stórihver), wulkany: aktywny Brennisteinsalda (Torfajökull system) 855m i nienazwany wulkan oraz nieaktywny z kraterem przy polu lawowym Nordurnamshraun, pole lawy obsydianowej Laugahraun, kolorowe skały wulkaniczne Blahnukur oraz Jezioro Frostastadavatn. Dojazd do drogi F26-Sprengisandur(najsłynniejszej drogi off roadowej Islandii, północ-południe) i wjazd w Interior. Jazda przez pustynie wulkaniczne, pola lawowe, pomiędzy wulkanami i lodowcami. Huraganowy wiatr, temperatury 0-3°C, wysokości do ponad 800m. Jeziora przy trasie np. Pórisvatn. Nocleg w schronisku Nyidalur (ok. 670m) w rejonie: Hofsjokull (lodowiec i wulkan), Vatnajokull (lodowiec), Tungnafellsjokull (lodowiec i wulkan), Bardarbunga (wulkan pod lodowcem Vatnajokull). Wulkan Bardabrunga znajdował się w okresie wzmożonej aktywności i rozpoczynającej się erupcji na północ od lodowca Vatnajokull na polu lawowym Holuhraun. Erupcja z kraterów szczelinowych trwała w okresie 29 sierpień 2014 - 27 luty 2015, na jej skutek Holuhraun został pokryty nowa lawą na obszarze ok. 83km2 i ta nowa pokrywa lawy otrzymała nazwę Nornahraun. Wkrótce po wyjeździe z Nyidalur droga F26 i wszystkie w rejonie erupcji zostały zamknięte, jak również cała ta część Interioru. Ponowne otwarcie nastąpiło 16 marca 2015. Liczba kilometrów: 312 (w znacznej mierze off road z przekraczaniem rzek oraz szutry).

 

21) 17.08 – z Nyidalur dalsza jazda pośród pustyń wulkanicznych na północ drogami off roadowymi: F26, następnie F881 i F821 i dalej dojazd do Akureyri (po niewielkim nocnym opadzie śniegu, jazda po nim, temperatura 0°C, wysokości do ponad 900m, przekraczanie rzek). Przejazd „jedynką” do Varmahlid i zjazd na drogę 35, zmieniającą się na F35. Przejazd przez Interior (do ponad 700m wys.) – pustynie wulkaniczne, sztuczne jeziora (Blondulón, Hvitarvatn), elektrownie wodne, widoki na lodowce-wulkany: Hofsjokull i Langjokull, kilka postojów w tym w Hvitarnes. Następnie przejazd koło wodospadu Gulfoss, oraz do Geysir, gdzie krótki pobyt i dalej koło Pingvellir. Dojazd do Reykjaviku, oddanie samochodu, nocleg w hostelu i degustacja zgniłego rekina (hakarl). Liczba kilometrów: 572 (w znacznej mierze off road z przekraczaniem rzek oraz szutry).

 

22) 18.08 – wypożyczenie małego samochodu osobowego i jazda „jedynką” na północ. Przejazd tunelem Hvalfjörður pod zatoką o tej samej nazwie (5770m dł., do 165m pod lustrem wody). Dojazd do Akranes gdzie zabytkowa latarnia morska i dalej przez Borgarnes na półwysep Snaefellsnes. Oglądanie 14-metrowych słupów bazaltowych koło Gerduberg, oraz fok w naturalnym środowisku w Ytritunga, pobyt nad zatoką Faxaflói i widoki na najdalej wysunięty na zachód islandzki lodowiec (i wulkan zarazem) Snaefellsjokull 1446m (tutaj rozgrywa się akcja książki Juliusza Verne „Podróż do wnętrza ziemi”, 1864r.). Dojazd do Ólafsvik, spacer po porcie, kąpiel w basenach termalnych i nocleg (namiot, pole namiotowe). Liczba kilometrów pokonanych samochodem: 269 (w niewielkim zakresie drogi szutrowe).

 

23) 19.08 – spacer po Ólafsvik, w tym nad zatoką Breidarfjordur, przejazd drogą nr 574 wzdłuż zachodniego krańca półwyspu Snaefellsnes u podnóża  Snaeffellsjokull. Latarnia morska w Malarrif, wulkaniczne klifowe wybrzeże, wulkaniczne plaże – Malarrif i Svalþúfa, wulkaniczne skały będącą pozostałością starego krateru –  Lóndrangar i Svalþúfa oraz pola lawowe. Jaskinia wulkaniczna Vatnshellir powstała w wyniku erupcji pobliskiego wulkanu 6000-8000 lat temu. Trasa ma ok. 200m i schodzi 35m pod powierzchnię, a więc także poniżej poziomu pobliskiego oceanu. Następnie przejazd do Arnarstapi (stąd bohaterowie książki Juliusza Verne ruszyli na wulkan, by znaleźć drogę do wnętrza ziemi), gdzie klifowe wybrzeże z efektownymi bazaltowymi słupami (Atlantyk i Zatoka Breidavik). Podjazd do ok. 750m w rejon wulkanu Snaeffellsjokull i góry-piramidy Stapafell (526m, droga F570). Opuszczenie półwyspu i dojazd do potężnych termalnych źródeł Deildartunguhver oraz Reykholt (tutaj mieszkał w średniowieczu Snorri Sturluson, najważniejsza osoba w islandzkiej historii, poeta i polityk, jego zapisy starego języka nordyckiego oraz mitologii średniowiecznej Islandii są bezcenne). Powrót drogą nr 50 do „jedynki” i do Reykjaviku z tunelem podmorskim po drodze. Oddanie samochodu, spacer po Reykjaviku, nocleg w hostelu. Liczba kilometrów  pokonanych samochodem: 342 (w niewielkim zakresie drogi off roadowe i szutrowe).

24) 20.08 – przejazd z Reykjaviku na lotnisko w Keflavik, skąd samolotem do Kopenhagi. Po kilkugodzinnym postoju przelot do Warszawy (Okęcie). Powrót późnym wieczorem na Górny Śląsk.

DZIEŃ PO DNIU - ISLANDIA 2015

pogrubienie na niebiesko oznacza miejsca odwiedzane na Islandii po raz pierwszy

●pogrubienie na czarno oznacza miejsca odwiedzone na Islandii zarówno w 2014 jak i w 2015 roku.

●pogrubienie na czarno i jednoczesne pogrubienie na niebiesko oznacza, że  miejsce zostało odwiedzone w roku 2014 i 2015, ale za drugim razem jego penetracja została wyraźnie rozszerzona w stosunku do pierwszej wizyty.

DZIEŃ 1 (23.05.2015) - Przejazd z Bytomia na lotnisko Katowice-Pyrzowice i lot do Keflaviku w Islandii przez Frankfurt nad Menem. Dojazd do Reykjaviku, gdzie zwiedzanie budynku Perlan ze sztucznym gejzerem i pobliskiego kąpieliska termalnego Ylstrondin Nauthólsvik nad zatoką Fossvogur. Nocleg w namiocie w niewielkim lesie koło Perlan. 3310km - łączna liczba pokonanych kilometrów.

DZIEŃ 2 (24.05) - Półwysep Reykjanes: przejazd mikrobusem z Reykjaviku na pola geotermalne Seltun - Krysuvik (wraz z pobliskim "termalnym" wzgórzem, pobranie próbek lawy) i Fulipollur, rybackie miasteczko Grindavik nad Oceanem Atlantyckim, pola lawowe i rozlewiska zmineralizowanej wody koło Blue Lagoon (Błękitnej Laguny), latarnia morska, klify, morskie skały i pole lawowe - Reykjanesta, Bridge Between Continents/ Bridge Between Continents (rejon Sandvik) - pęknięcie tektoniczne z mostem pomiędzy płytą euroazjatycką i północnoamerykańską - dokładniejsze oględziny niż w 2014. Wymienione powyżej miejsca stanowią teren rozległego aktywnego wulkanu szczelinowego Reykjanes. Muzeum Wikingów w Keflaviku, Park Elfów w Hafnafjordur. Powrót do Reykjaviku i przejazd autobusem do Skaftafell przez Selfoss, Kirkjubaejarklautur i Vik, wraz z krótkim pobytem koło wodospadu Skógafoss. Nocleg na polu namiotowym w Skaftafell. 571km - łączna liczba pokonanych kilometrów.

DZIEŃ 3 (25.05) - Park Narodowy Skaftafell. Trasa Skaftafellsheidi loop w warunkach zimowych od 400m n.p.m. (wysokości do ok. 800m n.p.m, temperatura minimalna 0°C.), z odbiciem do wodospadu Svartifoss, kilka innych wodospadów na trasie. Widoki na lodowiec Vatnajokull z jego częściami Skeidararjokull i Skaftafelljokull (m.in. punkty widokowe Sjónarnipa i Glama). Nocleg w Skaftafell. 20km - łączna liczba pokonanych kilometrów.

DZIEŃ 4 (26.05) - Przejazd  autostopem ze Skaftafell do Jokulsarlon/ Jokulsarlon (lodowa laguna), z podejściem pod Breidamerkurjokull (część Vatnajokull) i obserwacja lodowych skał w Atlantyku. W drodze do Skaftafell krótki postój koło Hemra z widokiem na ciekawą skałę na skraju płaskiego wybrzeża - Ingólfshofdi. W Skaftafell spacer nad lagunę lodową lodowca Skaftafelljokull wraz ze spacerem po nim. Eksploracja skał wulkanicznych przy morenie bocznej lodowca, odnalezienie minerałów, m.in. chalcedony, kryształy górskie i skolecyty z grupy zeolitów włóknistych. Nocleg w Skaftafell. 129km - łączna liczba pokonanych kilometrów.

DZIEŃ 5 (27.05) - Przejazd ze Skaftafell do Sandfell i całodzienna wędrówka w 5-osobowym składzie w trudnych warunkach zimowych w górnej partii (chmury, śnieżyca, wiatr) lodowcem Vatnajokull (uchodzącym za największy w Europie) na najwyższy szczyt Islandii - Hvannadalshnukur (2116-2120m n.p.m. - pomiar GPS, wierzchołek jest pokryty lodowcem i regularnymi opadami śniegu (ok. 10m rocznie - najwięcej na Islandii), stąd jego wysokość ulega wahaniom, generalnie pomiędzy 2110-2120m). Hvannadalshnukur to także najwyższy punkt aktywnego wulkanu Oraefjokull (drugi co do wielkości w Europie po Etnie, ok. 400km2 powierzchni, kaldera ok. 4x5km, ok. 12km kwadratowych, wypełniona  jest lodowcem). Cała trasa to ok. 25km i 2000m deniwelacji względnej do pokonania z wysokości ok. 110-115m n.p.m. Skraj krateru zaczyna się na 1800m n.p.m., a wejście na lodowiec od 1100m n.p.m., stały śnieg od ok. 600m n.p.m. Temperatura minimalna minus 5°C (odczuwalna dużo niższa). Wieczorem powrót do Skaftafell, gdzie nocleg. 47km - łączna liczba pokonanych kilometrów.

DZIEŃ 6 (28.05) - Przejazd autobusem ze Skaftafell do Vik, po którym spacer i obserwacja skał wulkanicznych w oceanie - Reynisdrangur, przejazd  autostopem do Dyrhólaey/ Dyrhólaey - wulkaniczne klify i skały w oceanie, bazaltowe organy, wulkaniczna plaża (pobranie próbek piasku wulkanicznego), obserwacja ptaków (zakres odwiedzonych miejsc znacznie rozszerzony w stosunku do 2014r.). Widoki na lodowiec Myrdalsjokull z wulkanem Katla. Powrót do Vik, gdzie nocleg na polu namiotowym. 180km - łączna liczba pokonanych kilometrów.

DZIEŃ 7 (29.05) - Przejazd autobusem Vik - Selfoss - Hveragerdi, gdzie zwiedzanie Parku Geotermalnego (pola geotermalnego), spacer po miasteczku i nad rzeką Varma, gdzie wodospad Reykjafoss. Wycieczka w góry do pola geotermalnego i termalnej rzeki - Reykjadalur (Parująca Dolina) oraz obserwacja innych źródeł termalnych i fumarol porozrzucanych po okolicy (do 300m n.p.m). Nocleg na campingu w Hveragerdi. 158km - łączna liczba pokonanych kilometrów.

DZIEŃ 8 (30.05) - Przejazd autobusem z Hveragerdi do Reykjaviku, gdzie wędrówka po mieście (m.in. ulice Laugavegur i Skólavordustigur, Ratusz, staw Tjórnin, Parlament (Alping), kościół Hallgrimskirkja, budynek Höfdi, port i nadbrzeże (zatoka Faxaflói)  z efektowną halą widowiskową). Zwiedzanie Volcano House - mini muzeum z prezentacją filmową oraz degustacja steku z wieloryba w restauracji Prir Frakkar Hjaulfari (3 Frakkar). Nocleg na campingu w Reykjaviku koło kąpieliska Laugardalur. 56km - łączna liczba pokonanych kilometrów.

DZIEŃ 9 (31.05) - Ciąg dalszy wędrówek po Reykjaviku, centrum miasta plus zwiedzenie Icelandic Phallological Museum (Muzeum Penisów, w tym wielorybów). Wieczorem odebranie Suzuki Jimny z wypożyczalni i przejazd do miasteczka Stykkishólmur na półwyspie Snaefellsnes nad zatoką Breidafjordur (m.in. górską drogą 56). Spacer po miasteczku i porcie, przy którym skalne bazaltowe kolumny. Po drodze miasto Borgarnes nad Borgarfjordur i przejazd tunelem pod zatoką Hvalfjordur oraz spacer po najmłodszym polu lawowym na półwyspie Snaefellsnes w rejonie wulkanów Eldborg i ljósufjöll (lawy z około 900-1000r. n.e.). Pobranie próbek lawy z kryształami oliwinów. Nocleg w samochodzie na rogatkach Stykkishólmur. 198km - łączna liczba pokonanych kilometrów, wynajętym autem 185km.

DZIEŃ 10 (01.06) - Przeprawa promowa zatoką Breidafjordur ze Stykkishólmur na wyspę Flatey, największą z Wysp Zachodnich (w warunkach silnego sztormu, po drodze liczne skalne wysepki nieraz z bazaltowymi słupami). Penetracja wyspy, w tym kościoła, w którym kiedyś była biblioteka z najcenniejszym zbiorem średniowiecznych islandzkich rękopisów, obserwacja ptaków, piękna panorama na Fiordy Zachodnie. Powrót promem do Stykkishólmur, gdzie zwiedzanie Eldfjallasafn Volcano Museum (muzeum wulkanologa Haraldura Sigurdssona) - trochę skał i pamiątek wulkanologicznych oraz film. Następnie przejazd w mocno sztormowej pogodzie na północ Islandii w dużej mierze szutrowymi drogami (z elementami off roadu) nr 54 (innym odcinkiem niż w 2014), 59, 724, 726, 731 i dalej drogą F35 (Kjalvegur) na południe w kierunku pola geotermalnego Hveravellir (panująca jeszcze w Interiorze zima nie pozwoliła dojechać do celu). Na trasie Stykkishólmur-F35 mijałem zatoki: Hvammsfjordur, Hrutafjordur i Midffjordur, a także pokonywałem asfaltowe drogi nr 68 i 1 oraz jezioro Blondulon. Nocna piesza wędrówka. 321km - łączna liczba pokonanych kilometrów, 312km wynajętym autem.

DZIEŃ 11 (02.06) - Nocna wędrówka (ok. 25km, rozpoczęta już dnia 10-go) w warunkach zimowo-błotno-wodnych na pole geotermalne Hveravellir (ok. 650m n.p.m.) w Interiorze (Highlands, wzdłuż drogi F35 i F735). Pole znajduje się pomiędzy lodowcami-wulkanami Langjokull i Hofsjokull, stanowi część systemu wulkanicznego tego pierwszego. Temperatura minimalna minus 3°C. Powrót do samochodu i przejazd  częściowo w warunkach sztormowych i zimowych (w tym opady śniegu) drogami F35, 731, 726, 724 - szutrowe z elementami off roadu, 1 do Reykjaviku. Po drodze tunel pod zatoką Hvalfjordur i pobranie próbek skał wulkanicznych z domieszką malachitu. Oddanie samochodu wieczorem i nocleg w namiocie koło Perlan. 359km - łączna liczba pokonanych kilometrów, wynajętym autem 339km.

DZIEŃ 12 (03.06) - Przejazd samochodem z czwórką towarzyszy z Reykjaviku do Seljavellir pod aktywny wulkan Eyjafjallajokull i wejście na jego szczyt przez lodowiec o tej samej nazwie (przy okazji pobranie próbek lawy). Całodzienna wędrówka, od 500m stała pokrywa śnieżna, od 800m lodowiec, deniwelacja względna ok. 1600m plus ok. 50m dodatkowych zejść i podejść na trasie. Start z ok. 65m n.p.m., skalny wierzchołek nad skrajem krateru ale pokryty śniegiem: 1637-1640m n.p.m.- pomiar GPS (dane internetowe: 1610m, 1640m, 1651m, 1666m). Wędrówka w górnej partii w chmurach i w warunkach silnego opadu śniegu (temperatura minimalna minus 1°C). Widoki w niższych partiach na Atlantyk, wyspy Vestmannaeyjar oraz skały Dyrhólaey. Eksplozywna erupcja ze szczytu, która sparaliżowała ruch lotniczy w Europie w 2010 roku trwała od 14  kwietnia do 22 maja i stanowiła jedno z dwóch miejsc erupcji (pierwsze odwiedziłem w 2014 roku - stożki Magni i Módi). Przed wydarzeniami 2010 roku, wulkan był uśpiony od czasów erupcji mającej miejsce w latach 1821-1823 (chociaż wulkan od 2009 roku stał się aktywniejszy sejsmicznie niż zazwyczaj, to wulkanolodzy pewni wybuchu byli zaledwie 30 minut przed jej nastąpieniem, okolicę później ewakuowano). Powrót do Reykjaviku z postojem po drodze koło wodospadu Seljalandsfoss. Nocleg w namiocie koło Perlan. 320km - łączna liczba pokonanych kilometrów.

DZIEŃ 13 (04.06) - Przejazd z Reykjaviku do ośrodka narciarskiego Blafjoll, skąd przejście głównie po śniegu do drzemiącego wulkanu Thrihnukagigur (ok. 550m n.p.m., Blue Mountains, Hellisheidi plateau) i zjazd specjalną windą 120m na dno (5-6°C, pobranie próbek lawy z dna krateru i z okolic na zewnątrz). Powrót do Reykjaviku, wynajęcie samochodu i przejazd do Bessastadir (pałacyk prezydenta) w Alftanes na niewielkim półwyspie pomiędzy Hafnarfjardar i Skerjafjardar oraz krótka wizyta w Gardakirkja (kościół na tym samym półwyspie). Następnie przejazd do wulkanicznej jaskini Raufarhólshellir niedaleko Hveragerdi, której eksploracja (ok. 1350m długości, u wylotu sporo śniegu i potężnych lodowych sopli, pobranie próbek lawy, w głębi jaskini odnalezienie lawowej szaty naciekowej). Przejazd do Selfoss, po którym krótki spacer nad rzeką Olfusa (94 - liczba km pokonanych wynajętym samochodem). Nocleg na polu namiotowym w Selfoss. 176km - łączna liczba pokonanych kilometrów.

DZIEŃ 14 (05.06) - Przejazd z Selfoss na pole gejzerów do Geysir i obserwacja erupcji gejzeru Strokkur, oraz uśpionych, w tym Geysir. Przejazd do Laugarvatn z termalnym kąpieliskiem i następnie do Pingvellir (Thingvellir, na liście UNESCO, (granica między płytami kontynentalnymi: Eurazja – Ameryka Północna) oraz największe jezioro Islandii Pingavallavatn, także miejsce gdzie zebrał się po raz pierwszy islandzki parlament  w 930 roku (i zbierał się przez kilkaset lat) oraz spacer do wodospadu Öxarárfoss (w pęknięciu tektonicznym). Powrót do Reykjaviku, 178km pokonanych wynajętym autem, którego zwrot do wypożyczalni. Pożegnalny spacer po islandzkiej stolicy (m.in. ul. Laugavegur i Skólavordustigur, kościół Hallgrimskirkja (także w środku), nadbrzeże (zatoka Faxaflói)  z pomnikiem Sólfar (Sun Voyager)). Wieczorem przejazd autobusem na lotnisko koło Keflaviku (przez Hafnafjordur, Keflavik i Asbru). 243km - łączna liczba pokonanych kilometrów.

DZIEŃ 15 (06.06) - Powrót do Bytomia z przelotami Keflavik - Dusseldorf - Frankfurt nad Menem - Katowice-Pyrzowice, co zajęło  blisko 20 godzin w wyniku odwołania jednego lotu a kolejnego opóźnionego o kilka godzin. 3265km - łączna liczba pokonanych kilometrów.

Na zdjęciach - każdy dzień wyjazdu to jedno zdjęcie, chronologicznie od 2014 + mapkifilmy o Islandii znajdują się: Magiczna IslandiaBlue Lagoon - termalne spaGejzer StrokkurEyjafjallajokull-Fimmvorduhals (miejsce erupcji 2010)Iceland 4x4.


Znajdź mnie

Reklama

Wydarzenia

nationalgeographic-box.jpg
redbull-225x150.jpg
tokfm-box.jpg
tvn24bis-225x150.jpg

Reklama

Image
Klauzula informacyjna RODO © 2019 Grzegorz Gawlik. All Rights Reserved.Projekt NRG Studio
stopka_plecak.png

Search