Artykuły

Reportaże

Skamieniały Las Gingko – geologiczny klejnot Stanu Waszyngton (USA)

W Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, blisko wschodniego wybrzeża i miasta Seattle w stanie Waszyngton, znajduje się niezwykła geologiczna ciekawostka. Wracając nad Pacyfik z Parku Yellowstone nie mogłem jej przegapić.

Obok zbiornika Wanapum na rzece Columbia około 1930 roku odkryto skamieniały las. Który 15 milionów lat wcześniej bujnie porastał całą okolicę. Zniszczyły go okoliczne wulkany. Wpierw rozgrzane popioły wulkaniczne, które przysypały teren grubą warstwą. Dzieła zniszczenia dopełniły spływające lawy.

Pewnie nigdy nie udałoby się odkryć tego miejsca, gdyby nie koniec epoki lodowcowej z przed 15 000 tysięcy lat. Potężne powodzie zdarły fragmenty bazaltowej lawowej pokrywy, odsłaniając część spetryfikowanego lasu. W tym ogromne pnie, o kilkumetrowej średnicy. Wspaniałym dowodem na bogactwo przyrodnicze tego miejsca miliony lat temu jest fakt, że odkryto tutaj ponad 50 skamieniałych gatunków roślin – sekwoje, cisy, daglezje, magnolie, klony czy kasztanowce. A przede wszystkim drzewa gingko, po polsku – miłorzębu, który posłużył za nazwę parku.

Odkryto tutaj również petroglify wykonane przez rdzenną ludność - plemię Wanapum. A pod lawą także ich narzędzia.

Obecnie na terenie lasu znajduje się park stanowy – Gingko Petrified Forest, który został jednocześnie uznany za narodowy obiekt przyrodniczy. Piękne skamieniałe drewno, zwłaszcza po oszlifowaniu, nazywane jest klejnotem stanu Waszyngton.

Po parku można poruszać się wyznaczonymi ścieżkami, gdzie udostępniono odnalezione skamieniałe drzewa. Obowiązkowo trzeba odwiedzić dyrekcję parku, gdzie małe ale ciekawe muzeum, nad samym zbiornikiem Wanapum (Wanapum Recreation Area). Oprócz skamieniałej roślinności, są tutaj petroglify i inne indiańskie pamiątki tych terenów. A na zewnątrz ogromne skamieniałe fragmenty lasu. W pobliżu jest też sklep pamiątkowo-geologiczny, gdzie można sobie kupić jego kawałek. W postaci naturalnej albo oszlifowanej.

Przebywając w okolicach Seattle albo jadąc w kierunku Parku Narodowego Yellowstone, warto odwiedzić Spetryfikowany Las Gingko. To jeden z najwspanialszych takich przykładów na świecie. Można tutaj spędzić kilka godzin, ale też cały dzień. Korzystając z marcowego popołudnia byłem tutaj sam. Nawet znalazłem dwa kawałki skamieniałego lasu, które dołączyły do mojej kolekcji minerałów.

Na zdjęciach: Spetryfikowany las (Park Stanowy), w tym pole i skały lawowe, kawałki skamieniałego lasu, jezioro Wanapum, muzeum i sklep geologiczny z makietką dinozaura. Widać kłodę skamieniałego drzewa po oszlifowaniu i przed. Na końcu okazy, które przywiozłem do Polski.

Znajdź mnie