Dobra wiadomość dla Warszawy, zwłaszcza mieszkańców Pragi i Targówka. Na początku maja 2019 roku zakończono prace nad trzema stacjami drugiej linii metra – M2 (długość: 3,12km). Są to mianowicie Szwedzka (następna po czynnej stacji Dworzec Wileński), Targówek Mieszkaniowy i Trocka. 19 maja zorganizowano dzień otwarty podczas którego można było obejrzeć fragmenty stacji. Budowa praktycznie dobiegła końca, pozostały przede wszystkim odbiory, które pozwolą na start pociągów.
Mieszkańcy Warszawy tłumnie skorzystali z okazji, by zobaczyć nowe stacje kolejki podziemnej. Najczęstszym pytaniem było, kiedy zostaną włączone do ruchu? Odpowiedź, że we wrześniu przyjmowali ze smutkiem. I brakiem zrozumienia dla kilkumiesięcznej zwłoki w uruchomieniu tego odcinka linii M2. Zważywszy, że włoska firma Astaldi, która budowała ten odcinek, nie radzi sobie na licznych budowach dróg i linii kolejowych w Polsce, dobrze że w tym wypadku wywiązała się z umowy w terminie.
Pozytywnie odbierano, że wejścia do stacji są klasyczne, normalne, a nie udziwnione jak w przypadku pierwszego odcinka linii M2 oddanego do użytku w 2015 roku. Stacje wewnątrz również się podobały, ich skromny charakter. Choć pojawiły się głosy, że są zbyt minimalistyczne. Niektóre stacje linii M1 i M2 zbudowano z większą architektoniczną fantazją, stąd pewnie takie wrażenie. Prawdą jest, że wiele linii metra na świecie projektuje się od początku istnienia tego systemu transportu z rozmachem. Stacje są dziełami architektonicznymi, często bardzo kosztownymi. Przy nich stacja Plac Wilsona na pierwszej linii warszawskiego metra, która uchodzi za najładniejszą i tak jest skromna. Podczas dnia otwartego przeważali zwolennicy poglądu, że metro ma być funkcjonalne, wygodne i szybkie oraz budowane jak najprędzej, z czym w Polsce ciągle mamy problemy. Wyrafinowane architektonicznie stacje to zbędny wydatek.
Podobały się również podświetlone strzałki w podłodze wskazujące drogę do wyjścia. Niepokoiły natomiast wąskie fragmenty peronów, ograniczone przez klatki schodowe. Zwiedzający mówili, że w tych miejscach dwie osoby mają problem swobodnie się minąć. Jedna musi iść wtedy niebezpiecznie blisko torów. I zastanawiali się czy nie można było tych zejść/wejść na perony zaprojektować inaczej?
FILM Z WYCIECZKI - PONIŻEJ (a film po uruchomieniu pociągów jest: TUTAJ)
Tytułowe trzy stacje metra we wschodniej Warszawie to jedyne, które mają zostać oddane do użytku w 2019 roku. Na pocieszenie dobra wiadomość, że trzy kolejne na zachodzie mają być gotowe w pierwszej połowie 2020 roku (Płocka, Młynów, Księcia Janusza). Ruszyła też budowa kolejnych trzech stacji: Zacisze, Kondratowicza, Bródno – wschód Warszawy i rusza budowa kolejnej piątki ale na zachodzie, nazwy są jeszcze procedowane. Tym samym zostanie ukończona cała planowana druga linia M2, ma to nastąpić do 2023 roku.
NA ZDJĘCIACH: trzy nowe stacje metra: Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka.